1987 2009 Ремастированные альбомы Битлз позволили услышать новое в казалось бы давно знакомых песнях. В блоге goodrob13 были выложены звуковые фрагменты песен битловских стерео-дисков, в которых можно услышать забавные музыкальные артефакты, ошибки, возгласы и многое другое. Итак, надевайте наушники, и давайте вместе послушаем.
“Across the Universe” 1969 Джон Леннон выпаливает “Blat!” (sic!) или “Black!”.
--------------------------------------
“All You Need Is Love” 1967 Некоторые считают, что во время коды "All You Need Is Love", когда звучат различные музыкальные темы, “She Loves You” поет Пол Маккартни. Другие думают, что поет Леннон. На самом деле - оба! Пол начинает петь “She Loves You”, а затем Джон подхватывает, начиная с “you.”
--------------------------------------
“Birthday” 1968 Начало фрагмента демонстрирует ярко выраженный бэк вокал Патти Бойд и Йоко Оно. Хорошо слышно "эхо" в их исполнении во время того, как Пол Маккартни поет “Come on!”. Далее видно склейку во время маккартниевского "Dance!". И в конце отчетливо слышится смешок Пола.
--------------------------------------
“For No One” 1966 Верите или нет, но в "For No One" есть запись барабана, но она "захоронена" глубоко и нужно внимательно слушать, чтобы ее услышать. Возможно, что Пол Маккартни или Джордж Мартин решили, что песне пойдет на пользу отсутствие ударных, а запись барабана осталась на одной из дорожек. Или дорожка с записью ударных была почти полностью заглушена. Хотя звук барабана едва слышен с стерео-миксе "Revolver", но в этом звуковом фрагменте его можно услышать.
--------------------------------------
“Helter Skelter” 1968 В конце песни Джон издает стонущие звуки и Пол говорит несколько случайных фраз таких как "Иди сюда сынок!" (“Come here son!”) и "Я тебе покажу ... наложу мои кровавые руки на тебя... давай!" (“I’ll show you…get my bloody hands on you, come on!”) Затем звучит странный горн и раздаются звуки саксофона.
--------------------------------------
“I Feel Fine” 1964 If you listen closely during John’s guitar feedback in the intro, you can hear a cough or some sort of creaking noise. Maybe it was Ringo flipping up the switch on his snare drum?
--------------------------------------
“If I Fell” 1964 Originally, Paul’s voice gives out during one of his high harmonies near the end of the song. This was fixed with the release of A Hard Day’s Night on CD in 1987.
--------------------------------------
“I’m Only Sleeping” 1966 The backwards electric guitar solo and backwards electric guitar outro, played forwards. In both cases, two guitars are playing at the same time.
--------------------------------------
“It’s All Too Much” 1969 I have no idea what George Harrison says in the intro, but here it is nice and clear. I also isolated some dissonant (sloppy?) electric guitar chords during the middle of the song and included the extra verse from the Yellow Submarine movie that was edited out of the album version.
--------------------------------------
“Komm, Gib Mir Deine Hand” 1964 You can hear some brief studio chatter, lip smacks, and a soft “hoo” during the intro of the stereo version.
--------------------------------------
“The Long and Winding Road” 1970 This clip showcases Phil Spector’s orchestral and choral arrangement in stereo.
--------------------------------------
“Lucy in the Sky with Diamonds” 1967 John lets out a flat “ahh” between the second verse and pre-chorus. This was removed in the 1999 Yellow Submarine Songtrack remixed version.
--------------------------------------
“Norwegian Wood (This Bird Has Flown)” 1965 Someone coughs or sneezes in the middle of the mono version.
--------------------------------------
“Ob-La-Di, Ob-La-Da” 1968 The isolated vocal track reveals a bunch of funny little bits, including: 1. John follows Paul’s “Yeah” with a “No!” 2. Paul’s “lend a hand” is followed by “Arm!” and “Leg!” 3. Paul’s “home sweet home” is followed by John’s “home, h-o-m-e.” 4. Paul’s “lend a hand” is now followed by George’s “Foot!”
--------------------------------------
“Paperback Writer” 1966 One of the isolated vocal tracks reveals a heavy breath or throat clearing and some very soft vocal note finding during the guitar and drum break near the end of the song, as well as some sloppy high harmonies in the outro.
--------------------------------------
“Please Please Me” 1963 The isolated vocal track reveals John’s lyric flub near the end of the song. Paul sings, “I know you never even try girl,” but John starts off singing, “Why do I…” before correcting himself. As a result, John begins the following chorus with a chuckle. This was fixed with the release of Please Please Me on CD in 1987.
--------------------------------------
“Rain” 1966 (clip one of two) From what I’ve read, the instrumental backing track in “Rain” was recorded in the key of A. Later, the music was slowed down one whole step to the key of G when the bass and vocals were added. In this clip, I sped the instrumental backing track up to its original key, so...
https://www.beatles.ru/news/news.asp?news_id=5400