Ничего нового не скажу,все известно, лишь добавлю одну вещь, прочитанную когда-то. Вроде здесь об этом не писали. Цитата из Вики.
Из меня плохой переводчик, а в гугле каждый перевести сможет сам. Из воспоминаний Дэйва Ван Ронка (на основании его мемуаров позже будет снят фильм "Внутри Лльюина Дэвиса).
"I had learned it sometime in the 1950s, from a recording by Hally Wood, the Texas singer and collector, who had got it from an Alan Lomax field recording by a Kentucky woman named Georgia Turner. I put a different spin on it by altering the chords and using a bass line that descended in half steps—a common enough progression in jazz, but unusual among folksingers. By the early 1960s, the song had become one of my signature pieces, and I could hardly get off the stage without doing it.
Then, one evening in 1962, I was sitting at my usual table in the back of the Kettle of Fish, and Dylan came slouching in. He had been up at the Columbia studios with John Hammond, doing his first album. He was being very mysterioso about the whole thing, and nobody I knew had been to any of the sessions except Suze, his lady. I pumped him for information, but he was vague. Everything was going fine and, "Hey, would it be okay for me to record your arrangement of 'House of the Rising Sun?'" Oh, shit. "Jeez, Bobby, I'm going into the studio to do that myself in a few weeks. Can't it wait until your next album?" A long pause. "Uh-oh". I did not like the sound of that. "What exactly do you mean, 'Uh-oh'?" "Well", he said sheepishly, "I've already recorded it"."
Действительно, слышно, что в более ранних версиях, например Лидбелли или Джоан Баэз, мотив несколько другой. Думаю, что это и было как раз в народной традиции. А у Ван Ронка, Дилана и Энималз мотив практически один, хоть форма подачи и сильно отличается.
При всей моей любви к Дилану я склонен верить сказанному Ван Ронком.
Когда-то читал, что Энималз отрицали влияние Дилана на их версию. Говорили ли они что-либо о Ван Ронке, мне неизвестно.
Ну а дальше, после версии Энималз, ставшей столь популярной, было огромное число различных версий.